איך להרוויח מאתר האינטרנט שלך?
כמה מבעלי העסקים הקוראים שורות אלו יכולים לטעון כי האתר שלהם מייצר עבורם הכנסות? לרוב העסקים בישראל כבר יש אתר, אך עדיין מעטים יכולים לומר בוודאות כי האתר שלהם מייצר הכנסות. הסיבה העיקרית, בדרך כלל, היא העדר מודל עסקי המתאים למדיה החדשה.
כמה מבעלי העסקים הקוראים שורות אלו יכולים לטעון כי האתר שלהם מייצר עבורם הכנסות? בעלי עסקים רבים נוטים להתייחס לאתר שלהם כאל עוד מטלה שצריך לבצע והתוצאות בהחלט נראות לעין. בסוף שנת 2006 לרוב העסקים בישראל כבר יש אתר, אך עדיין מעטים יכולים לומר בוודאות כי האתר שלהם מייצר הכנסות. הסיבה העיקרית, בדרך כלל היא העדר מודל עסקי המתאים למדיה החדשה.
בין אם לבעל העסק יש כבר אתר או שהוא רק חושב על זה, עליו להשכיל ולהתייחס לתהליך תכנון והקמת אתר האינטרנט כאל יזמות עסקית לכל דבר. לא היית פותח עסק מבלי שיהיה לך מודל עסקי ברור, ואין סיבה שתעשה זאת עם אתר אינטרנט!
עסק המקים אתר עומד בפני שתי אפשרויות: או שהאתר הוא פלייר אלקטרוני, או שהוא סניף הדגל ומקור הכנסה (או חסכון) משמעותי. אם הולכים על האפשרות הראשונה, עמוד "אודות" וטופס ליצירת קשר יעשו את העבודה. אם בוחרים באפשרות השנייה (ולמה לא בעצם?) יש כמה שאלות שצריכות להישאל בדרך לגיבוש מודל עסקי לאתר: מה מטרת האתר?, מיהו הלקוח (אצל מי הכסף)?, ומה מייחד אותנו אל מול האחרים (למה שהוא ייתן אותו לנו)?. לאחר שעונים על שאלות אלו אפשר להתחיל לאפיין את האתר.
אתר טוב יכול להגדיל את מחזור העסקאות של העסק בעשרות אחוזים. הוא יכול להיות שלוחה של העסק או העסק כולו. אחד הדברים היעילים ביותר שניתן לעשות הוא להקים אתר (או להקדיש חלק מהאתר) לשירות לקוחות ותמיכה. שם יש לאפשר ללקוחות לשאול שאלות, לעקוב אחר מצב הזמנות, לעקוב אחר קצב ההתקדמות של שירותים שהזמין או אחר מוצר ששלח לתיקון ועוד. שירות שכזה יכול להוזיל עלויות בארגון ע"י אוטומציה של תהליכים ולהגביר את שביעות הרצון של הלקוחות מהעסק - מה שבטווח הארוך יתרום להפצת שמו של העסק מפה לאוזן.
בזמן אפיון האתר, יש לחשוב על כמה שיותר סיבות שיגרמו לאנשים לספר לחבריהם על האתר. הסיבות יכולות להיות שירות יוצא מן הכלל, מבצעים ייחודיים לאתר ועוד. מומלץ לבחון אפשרות להפעלת תוכנית שותפים (Affiliate Program), אשר תציע תמריצים לכל מי שישווק את האתר באופן פעיל, למשל: כל רכישה המבוצעת ע"י לקוח שהופנה ע"י המשווק מזכה את אותו בסכום כספי או במתנה כלשהי. יתרונות השיטה הן חיסכון בעלויות שיווק האתר והפחתת הסיכון – השיווק מבוצע ע"י אחרים (ועל חשבונם) והם מתוגמלים לפי הצלחות. עסקים רבים בעולם כבר מפעילים תוכניות שותפים המעניקות עמלות בגובה 5%-75% ממחיר המוצר. מיותר לציין שיהיו הרבה "עכברי אינטרנט" שישמחו לשווק את האתר שלכם תמורת עמלות נאות.
לא די בכך שאתר האינטרנט יהיה יפה, שימושי ואינפורמטיבי... יש לשווק אותו באופן קבוע כדי שלקוחות פוטנציאליים ידעו שהוא קיים. קמפיין שיווקי באינטרנט לא צריך להיות יקר כדי להיות מוצלח. פרסום ב-Google מאפשר לנו למקם מודעות בתוצאות החיפוש של Google, הרלוונטיות למה שחיפש הגולש באותו הרגע, ולשלם לפי קליקים בלבד. קמפיין נבון יוביל לגידול בהכנסות מאחר והמודעות מוצגות בפני לקוחות שכבר מעוניינים במה שיש לנו למכור (הלקוח חיפש "גרביים" + האתר מוכרים גרביים במחיר טוב = מכירה). למעלה מ-80% מהגולשים משתמשים ב-Google באופן קבוע, כך שמדובר בהשקעה טובה מאד. העלויות מתחילות ב-5 אגורות לקליק.
לאחר הקמת האתר יש לדאוג לעדכון שוטף שלו. אין דבר יותר מתסכל מלבקר באתר ולראות שהוא עודכן לאחרונה ב-2004. האתר חייב לספק ללקוחות סיבה לחזור אליו שוב. ניתן להציע מבצעים מיוחדים לגולשי האתר בלבד, וע"י כך להרגיל את הלקוחות לבקר בו לעיתים תכופות כדי למצוא דילים מעניינים.
הרוב המוחלט של הגולשים יימנעו מלבצע רכישה בביקורם הראשון באתר. הסטטיסטיקה מראה שפחות מ-2% מהגולשים מקבלים החלטת רכישה בעת ביקור באתר. רובנו זקוקים ל-5-7 חשיפות למוצר כדי להשתכנע. יצירת רשימת דיוור מורשה והטמעה של מערכת למשלוח אוטומאטי של הודעות מתוזמנות ומוכנות מראש החושפות את הלקוח למוצר, יגדילו את היקף העסקאות לאין-שעור.
יש לוודא שהאתר קל, נוח לשימוש וקריא עבור מספר גדול ככל הניתן של גולשים. זכרו שלעולם אין לדרוש מהלקוח לבצע שני קליקים כדי לבצע פעולה כלשהי אם ניתן לעשות זאת בקליק אחד, וששימוש בפונטים קטנים מידי יבריחו לקוחות מבוגרים יותר (וגם צעירים שאוהבים להישען ולקרוא...).
זמן השהייה הממוצע של גולש באתר אינטרנט עומד על 3 שניות בלבד. בפרק הזמן הקצר הזה עלינו להסביר לגולש מה בדיוק האתר/העסק עושה מייד עם כניסתו לאתר ("אנחנו מוכרים ברגים!") ולמה כדאי לו להישאר באתר שלנו קצת יותר זמן ("10% הנחה, משלוח תוך 24 שעות!").
חשוב מאד שהאתר יהיה קריא גם ללקוחות שלא משתמשים באינטרנט אקספלורר או בחלונות. אחוז משתמשי הדפדפן Firefox מוערך בכ15%- מכלל הגולשים ומשתמשי המקינטוש בכ7-8%- נוספים. יחד, מדובר ביותר מ20%- מהלקוחות הפוטנציאליים, מבלי לספור את משתמשי הלינוקס. האם היית מגרש 20% מהלקוחות הנכנסים לחנות שלך?
חשיבה ותכנון מוקדם של האתר שלנו, תוך שיפורו המתמיד, יובילו בהכרח לפוטנציאל הכנסות גבוה יותר. אם אתם חושבים על הקמת אתר, תנו לו וללקוחות שלכם את הכבוד המגיע להם ותכננו אותו כך שיהיה קצת יותר מעוד אתר...
פורסם בתאריך: 07 באוקטובר 2007